Adem als ondersteuning

Soms komen mensen gehaast binnen voor de yogales. Zij zijn dan onrustig. Dan is het  goed om een moment te nemen om zodoende “bij jezelf te komen”. Het ligt het meest voor de hand om te gaan zitten in een stabiele maar toch gemakkelijke houding en je adem  te observeren.

Je adem heb je altijd bij, De adem is dus het aangewezen object voor je aandacht en het geeft je focus. Observeer op neutrale wijze het in en uitstromen van de adem. Je zult merken, dat de manier, waarop je ademt, samenhangt met , hoe je je voelt op dat moment. Als je eenmaal de focus op de adem hebt, ben je volop aanwezig.

Houding van zitten

Let ook op je houding. Hoe zit je? Zijn de kaken ontspannen? Zijn de schouders laag en ontspannen. Je kunt je hierbij voorstellen, dat je een denkbeeldige rugzak, met daarin alle impressie van de dag, in een hoek neerzet. Je laat de impressies en gebeurtenissen van de dag achter je. je stelt je open voor, wat er komen gaat in de yogales.Je adem wordt vanzelf rustiger.

Probeer daarbij ook goed rechtop te zitten met een verticale wervelkolom, opdat de adem ongehinderd kan stromen. Dit kun je natuurlijk ook op elk gewest moment elf toepassen. Je laat jezelf zogezegd op adem komen in plaats van alsmaar door te hollen en je opgejaagd voelen. Uiteindelijk zult je je hierdoor energieker voelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *