Yoga en vakantie

Het is volop zomer en dus gaan velen met vakantie. Je gaat afhankelijk van de afstand naar de vakantiebestemming met auto, trein, bus, boot, fiets of vliegtuig. Soms heb je te maken met tijdverschil, ander klimaat en ander eten. Dit alles kan ertoe leiden, dat je na de reis een gevoel hebt van “spaced out” te zijn. Je verkeert in een soort schemertoestand. Met name na het vliegen is dit het geval. Vanuit de ayurveda, wordt deze toestand gezien als een teveel aan vata. Vata houdt verband met elementen lucht en ether, en heeft als eigenschap dat het beweeglijk is. Het geeft ook wel een gevoel van rusteloosheid en niet geaard te zijn.

Praktische tips om weer te “landen”

Als het mogelijk is na aankomst,.verblijf dan even, al is het maar kort in de frisse buitenlucht. Nog beter is het om een wandeling te maken van ca 15 minuten.Dit geeft je de kans om weer de voeten op de grond te voelen en zuurstof tot je te nemen na het kunstmatige klimaat van zowel vliegveld als vliegtuig. Voldoende drinken houdt de vochtbalans op orde. Het is bovendien belangrijk om het gewone ritme aan te houden. Vakantie is weliswaar de periode om uit te rusten en vervolgens weer energie op te doen, maar door lang uitslapen wordt je juist sloom. Het is zaak om zoveel mogelijk je gewone slaap en waakritme aan te houden. Hetzelfde geldt voor maaltijden die idealiter genuttigd worden op de tijden, waarop je normaal ook eet.

Yoga en ademoefeningen kun je ook prima doen tijdens de vakantie. Ook hier geldt : doe het met regelmaat voor het beste effect. Je kunt je programma wat inkorten en aanpassen aan de omgeving en de omstandigheden. Wees creatief hierin, zo blijft het leuk. Luister naar je lichaam, die kan je vertellen, welke yogaoefeningen, de beste voor je zijn.

Bovenal: geniet van je vakantie en breng rustmomenten in.