Yoga en een pas op de plaats

Door yoga leer je goed luisteren aar je lichaam en de signalen die het afgeeft. Er zijn vele verschillende signalen. Je kunt denken aan pijn, koorts en ziekte, maar vermoeidheid is ook een signaal, dat je niet in balans bent. De verstoring van balans is te herleiden aan een teveel of te weinig energie op een bepaald plek in het lichaam, en dan krijg je symptomen zoals boven genoemd. De symptomen roepen je een halt toe, dat je het rustiger aan moet doen. Ziekte zelfs een griep kan een gelegenheid zijn om na te denken te reflecteren, wat eventueel anders kan. Ook een ongelukje, een val bijvoorbeeld kan het moment zijn om na te gaan, waar je mee bezig was vooral de manier waarop. Misschien had je haast of lette je niet goed op, allesbehalve mindful.

Zie dergelijke “ongemakken”als een mogelijkheid tot zelfreflectie en introspectie. Zij dienen zich niet voor niets aan.Je bent tegen een grens aangelopen en dit heeft gevolgen. Om je aandacht naar binnen te richten en kritisch naar jezelf en je gedragspatronen te kijken is moed voor nodig. Echter als je het wel doet, kun je dikwijls patronen en conditioneringen onderkennen en er wat aan doen en zo tot op zekere hoogte preventief te werk gaan.

Hier komen yoga en meditatie weer van toepassing. De yogahoudingen beïnvloeden de energiestroom in een bepaald deel van het lichaam ondersteund  door de adem.

Meditatie leert je kijken naar je gedachten en leert je uiteindelijk ze ook te relativeren.en ze los te laten.

 

Onthoud dat alles met elkaar samenhangt en dat lichamelijke signalen een belangrijke functie hebben. Ze kunnen je waarschuwen dat iets niet in orde is uit balans dus.