Yoga tegen stress

In een recent interview gaf Hillary Clinton aan, dat ze na het verliezen van de presidentsverkiezingen in 2016 haar toevlucht zocht in yoga en pranayama. Zij zei met name baat bij de wisselden ademtechniek te hebben gehad. De techniek, nadi shodana, is inderdaad daar heel geschikt voor.

Het gaat als volgt: je ademt in via linker neusgat, uit via rechter neusgat dan in via rechter neusgat en uit via linker neusgat, en zo voorts. Je begint en eindigt met linker neusgat.

 

Je brengt hiermee linker en rechter hersenhelft en daarmee ook linker en rechter lichaamshelft met elkaar in balans. Op een hersenfilm, encefalogram, zijn regelmatige hersengolven te zien. Deze ademtechniek is zodoende ook zeer geschikt als opmaat voor meditatie.

Zon en maan energie

De energie aan de linkerkant van het lichaam correspondeert met de maan, en de energie aan de rechterkant van het lichaam correspondeert met de zon. De beide stromen van energie, surya nadi en chandra nadi kruisen elkaar in een punt achter de ogen, het chiasma opticum. Voor de duidelijkheid surya nadi ontspringt aan de linker hersenhelft en chandra nadi aan de rechter hersenhelft. De ademstroom aan de linkerkant van het lichaam is verkoelend, neerwaarts vrouwelijk en is negatief geladen. De stroom aan de rechterkant van het lichaam is verwarmen, omhooggaand, mannelijk en positief geladen. Linkerkant beeldend voor het totale plaatje, terwijl rechterkant detaillistisch en analytisch is. Gedurende het etmaal wisselen zij elkaar af ongeveer om de drie uur. Dan stroomt de energie sterker aan de ene kant. Je kunt het beste eten wanneer de energiestroom aan de rechterkant van het lichaam het sterkst is en het beste drinken, wanneer de linker stroom het sterkst is.Iedereen heeft ongetwijfeld gemerkt dat het ene neusgat verstopt zit bij verkoudheid, en ook gemerkt dat het wisselt.

Kalmerend effect

Het kalmerend effect is te herleiden naar het in balans brengen van de energiestromen. Externe stimuli krijgen minder snel vat op je, bovendien wordt de aandacht naar binnen gericht. hetzelfde wordt bewerkstelligd door sommige yogahoudingen. Dat zijn houdingen waarbij je het lichaam als het ware afsluit voor de buitenwereld, denk aan vooroverbuigingen en uiteraard ook een liggende ontspanning werkt goed tegen stress of overbelasting.