Yogahoudingen beleven

Als je yogahoudingen uitvoert, is het streven om dat met je volle aandacht te doen met. Wij kunnen drie fases onderscheiden: in de houding komen, het verblijven in de houding en het uit de houding komen. Zie het als een dans met vloeiende bewegingen. Yogahoudingen worden ondersteund door gerichte adem en soms door bepaalde ademtechnieken. In de statische fase van een houding is ujjayi adem geschikt. Door het filtreren van de ademstroom bij zowel in als uitademing wordt de geest kalmer,Je krijgt focus en stabiliteit in de houding.

anne yoga 2013 491Neem de krijgerhouding op de foto

Je staat stevig, voeten goed in contact met de grond. Tegelijkertijd voel je ruime, je bent in de ruimte, je benut de ruimte. je wordt je bewust van de uitlijningen van het lichaam, bijvoorbeeld je vingertoppen.Je voelt de doorbloeding tot in de vingertoppen toe. Je ademt in ujjayi en niets krijgt je omver Je staat, zogezegd, als een huis! Word je bewust van waarlangs de adem stroomt door het lichaam. Elk houding leidt tot een specifiek adempatroonanne yoga 2013 496.in tweede foto van een zijwaartse rekking bevind de ademen zich voornamelijk in de flank met als gevolg, dat er ruimte ontstaat, hetgeen de elasticiteit van de longen bevordert.

Yoga is niet alleen het fysieke aspect van een houding maar het totale beeld van lichaam,adem en denken of geest, zo je wilt.