Yoga en Ahimsa

Een van de belangrijkste begrippen in de leefregels van yoga is het begrip ,ahimsa, wat eigenlijk, geweldloosheid betekent. geweldloos in de zin van geweld jegens je omgeving maar ook geweldloos met betrekking tot jezelf.

Bij de eerste betekenis kunnen wij er makkelijk iets bij voorstellen. Hieronder valt de onlangs gepleegde laffe moord of voormalig politica, Els Borst, wat ongerijmd is met hetgeen, waarvoor ze stond. De hele reeks incidenten van zinloos geweld vallen ook hieronder.

Geweldloosheid en yoga

In relatie tot yoga houdt geweldloosheid ook in, dat je bijvoorbeeld geen voedsel tot je neemt, wat met geweld tot stand is gekomen zoals geslachte dieren  Echter, jezelf geweld aan doen is in de yoga belangrijk. Hier wordt niet zelfverminking mee bedoeld. Nee het gaat hier om, hoe je met jezelf en met je grenzen omgaat. Respecteer je de grenzen of ga je jezelf forceren, dus jezelf geweld aan doen?

Geweld en yoga zijn twee woorden, die elkaar bijten. Als je goed bezig bent met yoga, dan ben je bezig met een ontdekkingsreis om jezelf mentaal en fysiek te leren kennen. Zodoende komt geweld er niet aan te pas. Je werkt binnen jouw mogelijkheden en jouw grenzen. Gaandeweg kun je die wel wat verschuiven, maar het is dan een organisch proces. Soms moet je ook niet koste wat het kost streng zijn voor jezelf met je discipline. Het kan soms nodig zijn om lief te zijn voor jezelf. Nogmaals, als je goed met yoga bezig bent, weet je wanneer het nodig is.

Krijgerhouding

Een van de meest bekende yogahoudingen is de krijger oftewel virabhadrasana,in het Sanskriet. Het thema krijger, kent vele variaties. Je kunt staande op twee voeten een krijgerhouding uitvoeren maar ook als balans, dus sta je op een been.

Strijdvaardig

Je staat met je voeten op een beenlengte afstand van elkaar. Draai rechtervoet naar buiten en strek vervolgens je armen horizontaal. Tenslotte buig je het rechterbeen zodat knie en hiel op een lijn zijn. Goed doorademen met ujjayi vijf keer en voel hoe je staat. je zult merken dat mits correct uitgevoerd, je heel stevig staat. met het gevoel dat je hetgeen, wat op je af komt, aan kunt.
Je kunt een tweede variant eraan koppelen. Je draait dan je torso nar rechts, rechterbeen blijft gebogen, terwijl linkerbeen gestrekt blijft. Je heft je armen tot boven het hoofd, je kunt zowel de handpalmen tegen elkaar houden en ernaar kijken of je houdt je armen parallel en kijkt tussen je handen door omhoog. Hier ook vijf keer doorademen en het effekt voelen.

Gun het lichaam, met namen je adem en het hart tijd om bij te komen door enkele keren diep te ademen.

Stevig geworteld in balans

Je kunt het gewicht nu op je rechtervoet brengen. je pakt met je hand, indien mogelijk de tenen van je linkervoet en heft het been omhoog waarna, je het strekt. Je kunt rechterhand op rechterheup laten rusten of je heft rechterarm omhoog. Je kunt ook het linkerbeen opzij brengen. Hier doorademen en het effect voelen. Herhalen aan de andere kant.

Een tweede balansmogelijkheid is staan op je rechtervoet. Vooroverbuigen tot zowel linkerbeen als wervelkolom horizontaal zijn. Armen kunnen naar voren gestrekt worden of horizontaal opzij, als een vliegtuig. 5 keer doorademen en observeren.. Herhalen aan de andere kant.

 

Tenslotte kunnen de krijgerhoudingen, waarbij beide voeten op de grond zijn, in een dynamische flow worden uitgevoerd. Je wisselt dan steeds van links en naar rechts.

Het effect van empowerment wordt veroorzaakt door het vrijkomen van energie in zowel bekken,heupen als schouders.Vooral de dynamische variaties maken je vrolijk, en wie wil dat nou niet?