Neem een moment voor jezelf

Soms komen mensen gehaast binnen.Ze zijn dan onrustig. Dan is het goed om een moment even te gaan zitten en om je adem te observeren. je komt dan weer bij jezelf en je krijgt focus. Zorg ervoor, dat de zithouding zowel stabiel alsook gemakkelijk is.

Je hebt je adem altijd bij je. Je adem hangt nauw samen met hoe je je op een gegeven moment voelt. Door nu op neutrale wijze je adem te observeren krijg je focus. Je kunt makkelijker de dingen, die voorafgingen los laten. Je kunt een denkbeeldige rugzak met daarin alle impressies en gebeurtenissen van de dag in een hoek neerzetten. Je stelt je dan open voor, wat er komen gaat in de yogales. Je bent volop aanwezig.

Houding van zitten

Word je ook bewust, van de manier waarop je zit. Is de houding gemakkelij? Zijn de kaken ontspannen, de schouders laag en ontspannen? Is de rug recht en de wervelkolom verticaal? Als dat het geval is, kan de adem ongehinderd stromen.

De adem wordt vanzelf rustig, en je wordt zelf rustig. Deze oefening kun je natuurlijk ook zelf op elk gewenst moment toepassen. Je laat jezelf zogezegd op adem komen in plaats van alsmaar door te hollen met een opgejaagd gevoel als gevolg. Je zult je daarentegen energieker voelen.

Verwachtingspatronen en yoga

Het nieuwe cursusjaar is net begonnen en velen komen op yogalessen vol verwachtingen. Nu kunnen verwachtingen op zich geen kwaad, want je staat er dan dikwijls positief tegenover hetgeen, wat er gaat gebeuren. Echter verwachtingen moeten wel verband houden met de realiteit, anders leiden ze tot teleurstellingen. Een van mijn leraren, Sri Sri Ravi Shankar zegt hierover: “expectations imply that the present moment is not perfect”.

Wat kunnen verachtingen zoals zijn? Mensen kunnen op yogalessen komen met de wens meteen goed te leren ontspannen en slapen. Of men wil afvallen en het liefst ook lekker in je vel komen te zitten.

Realiteit versus illusie

Bovenstaande verwachtingen kunnen allemaal uitkomen, mits je bereid bent zelf de middelen, die in de yogalessen aangereikt krijgt vaardig te benutten. Dat betekent, dat je leefstijl, je eetpatroon en zo voorts beter veranderd kunnen worden. Dat is een geleidelijk proces. het vergt motivatie, volharding en geduld. Als je alle drie op kunt brengen, dan zul de vruchten van je inspanningen kunnen  plukken.Soms moet je ‘mindset’bijgesteld worden. Ook dat vergt geduld.

Verwachtingen kunnen ook een zekere angst impliceren. je kunt bang zijn voor het onbekende. Je kunt bang zijn, dat je niet in  staat bent allerlei yogahoudingen uit te voeren, of dat je “aan de goden bent overgeleverd”dat je controle dreigt te verliezen. Met andere woorden: je bent bang, dat je te kort zult schieten. Onthoud: niemand schiet te kort in yoga, als maar de juiste instelling en inzet hebt.

Open en leeg

Yoga is een ontdekkingstocht die je gaandeweg laat zien, wie je in wezen bent, Sta er open in, wees aanwezig in het moment. Zeg tegen jezelf: ik weet niets, ik verwacht niets, Ik laat het over mij heen komen, en ik merk. hoe het zich ontvouwt. met die insteek, blijf je dicht bij de realiteit. Dat gaat het om in yoga.

Wij komen