Yoga in Zwitserland

Elke docent weet, dat het goed is om met zekere regelmaat nieuwe inspiratie op te doen zodat jij in beweging blijft en  niet stil blijft staan. Yogadocenten zijn daar geen uitzondering in. Het is fijn om terug te kunnen naar de bron en daaruit te kunnen putten. Je laadt zogezegd weer je batterijen op. Het is verfrissend om een perspectiefwisseling toe te passen: je bent nu in plaats van docent, student.

Ik ben net terug van een week Europees yogacongres in Zinal, Zwitserland met 350 deelnemers uit heel Europa.

Energie opdoen hoog in de bergen

Het aanbod aan workshops met internationaal bekende docenten was wederom zo groot, dat een keuze maken, welke workshops te volgen moeilijk werd.Ik koos dit jaar voor wat rustige, meditatieve ochtendpraktijk , Kashmiryoga. Laat in de middag had ik als tegenpool dynamische Ashtanga lessen. Het bleek een gouden greep voor mij.

De eerste twee dagen waren in mijn geval ingeruimd voor vergaderingen waarin ik als afgevaardigde voor de Vereniging van Yogadocenten Nederland, zitting nam in de Europeese Unie van Yoga. Ook binnen de unie, wat eigenlijk de EU in het klein is, bevinden wij ons op een kantelpunt. Een overzichtelijker structuur en organisatie zijn geboden om  aan de eisen van tegenwoordig te kunnen voldoen. Een spannend proces voor alle betrokkenen. Veel luisteren, veel denken maar gelukkig ook veel gelachen. Waren de eerste twee dagen voornamelijk in het hoofd, dan waren de laatste dagen weer bij het gevoel en in je lijf komen.

Omgeving werkt mee

DE omgeving in een klein dorpje in Val d’Annivers, in het gebied Wallis, vormt een perfect decor voor een yogacongres. Je krijgt ook energie van de schone berglucht op 1700 m. hoogte. Je hebt minder slaap en je voelt je energieker. Tussen de workshops door was er voldoende gelegenheid om te wandelen in de omgeving al dan niet voorafgegaan met een rit met kabelcar naar 2400 m hoogte. Ik heb prachtige bloemen velgekleurd, en vele soorten vlinders gezien. Dit werd vergezeld door het geluid van watervallen en en kolkende rivier. De sneeuwbedekte bergtoppen zorgden voor het decor.

Mijn huisgenoten in het chalet, waar wij met zijn vieren verbleven( 2 deden niet aan yoga, maar gingen de bergen in op avontuur) noemden al de yogi’s die van en naar workshops verspreid over het dorp liepen “matjesmensen” Wellicht is dit een idee voor een reclamespot voor yogamatten.

Het moge duidelijk zijn, dat het een inspirerend week was.Het is tevens een soort reunie, waar mensen elkaar weer zien soms na jaren. Yoga bringt bijeen en verenigt.

 

De Hond en de Krijger

Yoga kent vele houdingen. Volgens overleveringen meer als 8000, maar sommige worden vaker gebruikt dan anderen. 2 van de meest voorkomende houdingen zijn de hond die omlaag kijkt en de eerste krijgerhouding. Zij komen bijna in elke sessie voor. Voor beide gelden, dat zij mits correct uitgevoerd heel diep werken op zowel fysiek alsook mentaal niveau. Wat ze misschien ook zo populair maken is het feit, dat zij zich uitstekend lenen om houdingen met elkaar te verbinden. In de traditie van Ashtanga yoga worden de lessen hieromheen opgebouwd De hond is een van de 12 houdingen van de zonnegroet, en die serie of afgeleide daarvan komen heel vaak voor in een yogales vandaag.

 

Thema met variaties

Zoals reeds vermeld heb je de hond, die omlaag kijkt. De houding heeft een weldadig uitwerking op de wervelkolom, op de organen in de onderbuik, op je adem, en voor je bloedsomloop. Op mentale vlak ga je door verschillende stadia. Op den duur maakt weerstand plaats van overgave, en vind je rust in die houding. Van daaruit kun je benen naar je toe trekken en vervolgens omhoog heffen. Je kunt naar de plankhouding of de houding van de hond die omhoog kijkt. Bij die houding, zijn alleen de handen en de tenen op de grond, en is de rug hol. tenslotte kun je vanuit de hond op speelse wijze een sprong naar voren maken, en zodoende in een staande vooroverbuiging terechtkomen.

Meerdere krijgers

Rond het thema krijger heb je meerde keuzes. De eerste is staand, een been gestrekt, het andere gebogen en de armen horizontaal gestrekt. Als je hier even de tijd voor neemt, merk je ook de positieve effecten zowel op fysiek als op mentaal niveau. Je voelt je sterk en strijdbaar..

De tweede krijgerhouding laat  het lichaam draaien in de richting van het gebogen been. Armen boven het hoofd, handen al dan niet gevouwen boven het hoofd. Deze houding is een fiere houding, zoals zij in Belgie zouden zeggen. Je hebt ook de krijger met een arm omhoog aan de kant van het gebogen been en de andere arm omlaag. Balanshoudingen met benen gestrekt zijn eveneens houdingen vanuit het thema krijger. Krijger moet uiteraard gezien worden in de zin van strijdvaardig, weerbaar en niet militant. Vaak zijn zij uitgangshoudingen, van waaruit je verder gaat, Vandaar dat ze zo geliefd zijn en zo goed inzetbaar.