Autonomie

Je bent verantwoordelijk voor jouw leven en hoe je die invult. De invulling is uiteraard afhankelijk van de keuzes, die je maakt voor jou en voor niemand anders.

Dit heeft  ook betrekking op het wel of niet volgen van yogalessen in dit geval. In de loop van de bijna 28 jaar, waarin ik yogales geef, wordt ik benaderd door mensen die vanuit hun omgeving gehoord hebben, dat yoga goed voor ze is. Diegene die het advies geeft, kan een huisarts of fysiotherapeut zijn Ook kunnen het buren vrienden of familieleden betreffen. Vaak hebben die positieve ervaringen met yoga en zeggen dan, :yoga zou goed voor je zijn. Hoe goedbedoeld ook werkt het niet altijd zo. Waarom niet? Iedereen is uniek en beleeft ook de wereld op een voor die persoon unieke wijze. Wat voor een ander geldt, hoeft niet per se voor jou te gelden. Constitutie speelt ook een belangrijke rol in deze.

Het allerbelangrijkste is, dat jij ervan overtuigd moet zijn. dat yoga voor jou goed is. Niemand anders kan dat voor jou invullen. Je neemt de beslissing om in dit geval yogalessen te volgen, omdat jij achter de beslissing staat en omdat jij gemotiveerd bent om het te doen. Niemand anders kan dat oor jou invullen. Yoga heeft alles met ervaring te maken, en dat heeft dan ook betrekking op jou en niemand anders. Je bent dan autonoom, je neemt zelfstandig de beslissing en je staat erachter. De kans van slagen is dan ook het grootst.

Anne

Ochtendrituelen

Je kunt zelf een heleboel doen om je weerstand op peil te houden en zo gezond de winter door te komen.

Het is altijd goed om je dag te beginnen met het uitvoeren van de zonnegroet. De zonnegroet laat je lichaam goed wakker worden,door middel van een goede doorbloeding, soepele spieren en gewrichten. Het zorgt bovendien voor optimale adembeweging en stimuleert je spijsvertering en het centrale zenuwstelsel. Redenen genoeg om het wel te doen toch?

Daarnaast kun je op het gebied van lichaamsverzorging enkele dingen doen. Een tongschraper verwijdert bacterien en aanslag van de tong en zorgt ook voor een frisse adem. Daarnaast is een neuskannetje, een zogenaamde netipot een goede investering. Door het regelmatig gebruiken van de neuskan blijven de holtes vrij en wordt je  niet snel verkouden. Je vult het kannetje met lauw water een een mespunt fysiologisch zout.Giet vervolgens het water beurtelings door rechter en dan linker neusgat, totdat het via het andere neusgat eruit stroomt  Het hoofd is schuin, en je ademt steeds door de mond. Het klinkt misschien een beetje eng, maar als je er eenmaal aan gewend bent, zult je het verschil voelen. Een beetje neusolie daarna voorkomt uitdroging van de slijmvliezen.

Verder is het prettig om het lichaam in te smeren met een ayurvedische massageolie te beginnen met de voetzolen, voordat je onder de douche stapt. Dit voorkomt ook het uitdrogen van de huid tijdens de wintermaanden.

Een of twee glazen warm water met een schijfje citroen maakt het geheel compleet. Begin je dag daarmee. Het heeft een reinigend effect en het geeft een impuls aan de spijsvertering, datzelfde geldt voor de tongschraper die de smaakpapillen stimuleert.

Tenslotte is het goed om elke dag gedurende 5  minuten reinigende ademoefeningen te doen. Hier kun je denken aan kapalabhati en bastrika.

Succes!

Anne

Aandacht bij yoga

Yoga werkt concentratieverhogend.Als je het volle profijt van yoga wilt hebben, moet je de yogaoefening met overgave uitvoeren. Waarom overgave? Het woord zegt het al: je geef je aan iets  over. Je durft de teugels te vieren. Je gaat erin op. Zo ontstaat de staat van eenzijn, er is geen onderscheid tussen de yogaoefening, en diegene die het doet, er is yoga. Yoga is verbinding is eenzijn.

Doordat je er helemaal in opgaat, verdwijnen externe prikkels en dingen, die er op dat moment niet toedoen. Zo kan innerlijke rust ontstaan. Datzelfde effect hebben adem en concentratieoefeningen.  Met name ademtechnieken kunnen je concentratie verhogen, omdat zij aantoonbaar inwerken op je hersengolven. Ook hier geldt, dat geduld een schone zaak is. Het zijn steeds momentopnames. Op sommige momenten lukt het beter dan op andere momenten. Als je dat inziet, kun je ook relativeren. Alles is aan verandering onderhevig en alles gaat voorbij. Wat je hebt is dit moment, niets meer en niets minder.

Het is goed om je dit te realiseren, als het even wat minder gaat. Yoga is dan ook een systeem die je in het moment laat opgaan en daar alles laat uithalen, wat erin zit. In het geval van yoga is dat bijvoorbeeld een houding of een ademtechniek. Vertrouw erop, dat het ook goed is. Het gaat om de intensie, waarmee je het doet.

Anne