Identiteit

.

Een van de vragen die gesteld wordt in verband met yoga is: wie ben ik? Yoga is immers een ontdekkingsreis naar wie je in wezen bent, je innerlijke kern die onveranderlijk en onbegrensd is. Je verandert uiterlijk in de loop van de jaren maar binnenin verandert er niets. Dit is een belangrijk gegeven. In het buddhisme wordt die van oorsprong pure essentie, wat je bent, vergeleken met een stille vijver.

De stromingen en de rimpelingen vormen onze conditioneringen in de loop van ons leven.  Door middel van yoga en meditatie trachten wij de oorspronkelijke van huis uit zuivere staat terug te brengen al is het soms voor heel even. Als je het leert herkennen zult je  steeds gemakkelijker terug kunnen keren naar die staat.

De tijd, waarin wij leven. wordt gekenmerkt door het ontlenen van identiteit aan uiterlijke kenmerken zoals kleding. Dit laatste is de  afgelopen weken overduidelijk gedemonstreerd met oranjegekte in kleding en attributen. Het geeft dan een collectief nationaal identiteit. Religie kan ook je identiteit bepalen, zo ook een overtuiging, opinie politiek of anderszijds. Ook je maatschappelijke positie, professioneel en je positie binnen een gezin dragen bij aan je identiteit.

Veelal zijn dit uiterlijke kenmerken, die niet op of af doen aan, wie je werkelijk bent. Yoga en meditatie maken, als je volhoudt, het vertroebelde water, om nu even bij dat beeld te blijven weer helder.

 

Anne

 

Aanwezig zijn

,Een hele bekende yoga-gezegde luidt: wees hier nu! dat betekent, dat je 100% aanwezig bent in het hier en nu. Dit is onze opdracht in het leven. Makkelijker gezegd dan gedaan, want in deze tijd staat juist het multitasken hoog in het vaandel. Gevolg is, dat je vaak dingen doet als een soort automatisme en dat je ze  ook niet met volle aandacht doet.

Yoga n meditatie leer je gaandeweg om steeds meer in het nu te zijn en alert en open te zijn voor, wat er zich ook moge aandienen. De staat van yoga wordt wel eens begrepen als een staat van een zijn waarin lichaam, adem en denken volledig geintegrerd zijn en waarin je dat ook bent met je omgeving.

Als je een yogahouding uitvoert, ga er dan helemaal in op, voel wat er speelt, dan ontstaat de staat van yoga. hetzelfde geldt voor meditatie, wat best begrepen kan worden als een staat van zijn, die je overkomt. Vaak gebeurt dat, wanneer je het moeten en willen mediteren loslaat evenals de methode. Het is spontaan. Alleen door het aanwezig te zijn in het moment ben je spontaan. Wij kunnen wat dat betreft veel leren van jonge kinderen, die zo volledig opgaan in het moment in het nu.

Ik zou zeggen: ga de uitdaging aan!

 

Anne

Back to Basics

Bij de beoefening van yoga leer je als het ware weer te staan, te zitten en te liggen  maar dan heel bewust.

Vele klachten ontstaan namelijk door het verkeerd staan, zitten en liggen. Hierdoor worden sommige delen van het lichaam verkeerd belast. Dat kan tot klachten en pijn leiden.

Het bekken is het middelpunt van het fysieke lichaam. Dit is ook de reden, waarom wij in yoga vanuit het bekken werken. Als je staat, heb je vanuit het bekken goed contact met de grond via benen en voeten. Bij het zitten heb je contact met de grond vanuit je zitbotjes. Bij het liggen heb je contact met de grond vanuit het bekken.

Bedenk, dat vitale organen zich ook in het bekken bevinden. Het is je krachtcentrum, en het zorgt voor stabiliteit zowel fysiek maar ook mentaal. Als je daar goed in gevestigd bent, sta je sterk in het leven. Je valt niet makkelijk om.

Belangrijk bij alle drie grondhoudingen, staan, zitten en liggen is ook het besef, dat alles zich bevindt in het verlengde van elkaar. Een mooi Engels woord hiervoor is alignment. Als je daarvan bewust bent, kun je sneller voelen of de houding goed is. Je kunt bij voorbeeld  de positie van het hoofd bovenaan de wervelkolom corrigeren.

In het Westen neigen veel mensen het hoofd voorover te steken. De nek, schouders en bovenrug worden dan onnodig belast. Als je oren boven je schouders zijn, is het goed. Laat de schouders boven het bekken en heupen zijn. Pas als je  bekken vrij is, zijn de schouders het ook. Bovendien ontstaan een fysieke ontspanning altijd vanuit het bekken.’

Als je staat, is het belangrijk, dat er evenveel gewicht op beide voeten rust, en dat het gewicht juist verdeeld is over de beide voeten. Door yoga, wordt je steeds bewuster van, hoe je staat, zit en ligt, en zal je houding verbeteren.

Anne