Strijdvaardig

Krijgerhouding, virabhadrasana, in het Sanskriet, is een van de meest populaire houding. Het is een thema met enkele variaties.

De meest gangbare variant is staan met de voeten op een beenlengte afstand van elkaar. Rechtervoet naar buiten, linkervoet naar voren. Uitademend rechterbeen buigen zodat je onderbeen op de grond gericht is. Inademend armen spreiden horizontaal. Goed doorademen met ujjayi, ademstroom filtreren. Je hebt goed contact met de grond, de aarde en je staat volop aanwezig in de ruimte. Voor een tweede variant draai je van hieruit het lichaam naar rechts en breng inademend de armen omhoog. Je kunt de handen op schouderbreddte houden of de handpalmen tegen elkaar voor meer focus.

Herhalen aan de linkerkant.

Er zijn ook dynamische versiees waarbij je snel van links naar rechts gaat wisselens, je houdt de armen dan gestrekt boven het hoofd met handpalmen gericht op het plafond.

De naam van deze houdingen, de krijger, geeft al aan, hoe het op je werkt. Je voelt je strijdvaardig, omdat vastzittende energie in zowel bekken en schouders weer gaat stromen. Dat geeft je energie.Het beurt je op. Dit laatste geld met name voor de dynamische variaties. Je krijgt het gevoel, dat je de hele wereld aankunt, en wie wil dat nou niet?

Ga ermee an de slag!

Anne

Ontspanning

Er wordt wel eens gezegd, dat de houding van de eindontspanning, de lijkhouding, oftewel,shavasana, in het Sanskrit, een van de moeilijkste houdingen is. In eerste instantie zou je juist denken, dat lang en breeduit op je rug liggen aan het einde van de yoga-beoefening heel gemakkelijk is. Hoe komt dat nou?

De naam, lijkhouding, geeft aan, dat het gaat om volledig loslaten, niet alleen van fysieke spanningen maar ook van het concept van een grofstoffelijk lichaam. Een ontspannen lichaam voel je niet, want er zijn geen ongemakken of fysieke beperkingen.

Voor de moderne mens is het loslaten een hele opgave. Het loslaten impliceert, dat je de controlerende teugels uit handen laat , dat je durft toe te geven aan de ontspanning. Je hebt vertrouwen. Al deze aspecten maken het juist zo moeilijk. Want je bent niet meer gewend, dat je even niets hoeft, maar dat er alleen het zijn in die ontspanning is. Het kunnen ontspannen is daarom ook een groeiproces, en het gaat de ene keer makkelijke als de andere keer.

Als je dat allemaal accepteert, dan kan de eindontspanning je veel bieden. Het laat de yogaoefeningen nawerken, en je komt er uiteindelijk verfrist uit.

Doen dus.

Anne

Yogastijlen vervolg

Schrijven over verschillende yogastijlen is geen makkelijke klus, want er zijn zo veel.

Twee weken geleden geleden heb ik een aanzet gemaakt. Even opfrissen:

In het Westen gaan vele yogastijlen onder de gemeenschappelijke noemer, Hatha Yoga. Hatha Yoga tracht de onderlinge samenhang tussen lichaam, adem en denken(mind) te harmoniseren. De yoga-houdingen maken het lichaam gezond, de adem-technieken, beteugelen het denken en uiteindelijk vloeien ze samen tot een geheel.

Vele yogameesters of Guru’s hebben hun eigen yogastijl ontwikkeld, en er komen steeds nieuwe bij. Bekende voorbeelden zijn: Sivananda, Iyengar, Asthanga, Integrale yoga, Kundalini Yoga, ontwikkeld door Yogi Bajan en Bikram Yoga. en Prana Yoga Flow afgeleid van Ashtanga.

Zelf ben ik geinspireerd door Sivananda, klassieke yoga,  zoals ik die in mijn opleiding en ook in India heb ondergaan.  Een andere belangrijke inspirator was Jean Klein, die Kashmir Yoga doceerde. Kashmir Yoga werkt vanuit het tastgevoel en wordt een meditatieve vorm van beoefenen.

Meer recent laat  ik mij ook inspireren door Prana Yoga Flow. De naam zegt het al: prana, de levensadem gaat samen met yogahoudingen op in een vloeiend geheel. Yoga is dan te vergelijken met een dans. Niet alleen de eindhouding, de statische fase, is belangrijk maar ook het ernaartoe werken en er weer uitkomen, de dynamische fasen, gevolgd door het navoelen, zijn dat.  Alles gebeurt met volle aandacht. Zo ontstaat de flow.

Bovengenoemde onderdelen horen in de beoefening van yoga thuis. De accenten zijn een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Lekker aan de slag ermee!

Anne

Acceptatie en geduld

In yoga draait het om het hier en nu om het volledig aanwezig zijn in het moment. Het moment nu is onze werkkapitaal. Dat impliceert, dat je accepteert, hoe je op een gegeven moment bijvoorbeeld de yoga oefeningen uitvoert en ervaart. Dit is een belangrijk gegeven.

Alles is voortdurend aan verandering onderhevig jij ook. Elk moment sterven cellen af en worden cellen geboren in jouw lichaam. Zo is het mogelijk, dat je op sommige dagen een yoga sessie als makkelijk ervaart, en dat je op andere dagen er meer moeite voor moet doen, omdat je tegen fysieke en mentale grenzen aan loopt.

Zie dat in en accepteer dat ook.  Je op het pad van yoga begeven betekent, dat je wilt evolueren,  en dat gaat stapsgewijs.

Geduld is daarom ook zo belangrijk. Heb geduld met jezelf en vertrouw erop, dat het gaat zoals het voor jou het beste is en in het tempo, wat voor jou het beste is.

Op het moment, dat je geduld en acceptatie kunt opbrengen en verwachtingen los kunt laten, ben je open en volop aanwezig. Je kunt  je overgeven aan het moment, en aan wat het ook moge brengen zowel op de yogamat als daar buiten.