Schep momenten van rust met yoga

Wij worden continue gebombardeerd met zintuiglijke prikkels. Zij bereiken ons via radio, televisie, kranten. De laatste jaren laat een stijging zien in gebruik van internet, smartphones, tablets e.d. die toegang verschaffen tot social media. Wij zijn continue bereikbaar, en dat kan leiden tot stress.

Het is daarom zinvol om op gezette tijden momenten van rust voor jezelf in te bouwen als tegengif voor de constante stroom van informatie en stimuli, waaraan je blootgesteld bent.

Rustmomenten kunnen verschillende vormen hebben. Yogahoudingen, asana’s, kunnen je rust geven, omdat je volle inzet  is vereist, waardoor je daarop gefocust bent en op niets anders. Je kunt ook ademoefeningen, pranayama’s uitvoeren, bijvoorbeeld inademen en uitademen waarbij er steeds van neusgat wordt gewisseld: links in, rechts uit, rechts in en links uit enz. Ujjayi, de gefilterde adem, is ook heel heel geschikt om je kalm te maken ook voor het slapen. Bovendien zijn beide ademoefeningen zeer  geschikt als inleiding voor  meditatie.

Ten slotte kan een liggende ontspanning uitkomst bieden. Loop het hele lichaam langs en wordt bewust van het verschil tussen spanning en ontspanning. Probeer   uiteindelijk los te laten.

Succes! Anne

Yogastijlen

Een vraag die aan mij vaak gesteld wordt is, welk soort yoga geef je? Mijn antwoord is dan steevast:: klassieke hatha yoga. Daarin zit namelijk alle stijlen, die aan mode trends onderhevig zijn, besloten.

Het woord mode is al gevallen, want yoga is tegenwoordig hot. Bekende mensen, sterren uit binnen en buitenland struikelen over elkaar om te vermelden, dat ze yoga beoefenen.  Sterren als Madonna verwerkte yoga-houdingen wel ens in video clips.

Toen yoga werd geíntroduceerd in het Westen was Swami Sivananda de grote inspirator.  Tot op heden zijn er opleidingsinstituten over de hele wereld, waarin zijn  klassieke stijl wordt onderwezen. Later kwamen daar meer stijlen bij, Bekende voorbeelden zijn: Iyengar yoga, genoemd naar B.K.S. Iyengar (93 jr.) Hierin wordt nadruk gelegd op het perfect uitvoeren van een houding en de adem. Houdingen worden lang aangehouden. Daarnaast is er ashtanga yoga, ontwikkeld door Sri. Pattabhi Jois,die 2 jaar geleden overleed op 91-jarige leeftijd. Het uitvoeren van dezelfde serie houdingen, die een vloeiend geheel vormen kenmerkt deze vorm. Een afgeleide daarvan is power yoga, ook wel prana flow genoemd. Dit is een vooral fysieke vorm van yoga,  waarin een serie houdingen meerdere malen wordt herhaald in een redelijk snel tempo.

Bikram yoga ook wel hot yoga genoemd, wordt gekenmerkt door en vaste serie houdingen die in een ruimte van 38 graden wordt uitgevoerd. om zodoende afvalstoffen middels transpiratie af te voeren.

Je hebt ook Dru yoga, die een meer voelend vorm is. Je kunt eigenlijk stellen, dat meerdere guru’s hun eigen stijl hebben ontwikkeld met wisselend succes en bekendheid.

Zo vergaat het ook vele yogadocenten. Aanvankelijk blijf je heel trouw aan de stijl, die in jouw opleiding werd onderricht, maar na verloop van tijd en onder invloed van verschillende leraren en inzichten, kom je toch uit op die stijl, waar je zelf achter staat.en die voor jou leeft. Zo blijft het yoga onderricht zich ontwikkelen.  Voor mij persoonlijk werd ik regelmatig, tijdens mijn verblijven in India, erin bevestigd, dat yogabeoefening tot een doel leidt, eenwording van lichaam, adem en ziel met het omringende grote geheel. In een oude tekst de Rig Veda staat: “God is een, maar de wijzen geven hem vele namen.”

Reflecteer daar maar eens op.

Anne.

Motivatie om met yoga te beginnen

Als je begint met yoga, heb je daar meestal goede redenen voor. Je wil er iets mee. Het kan zijn, dat je meer rust in een hectisch bestaan zoekt, en dat je wilt leren ontspannen.

Andere motivaties kunnen zijn: dat je een gezonder lichaam wilt hebben, en dat je over de hele linie je fitter en vitaler wilt voelen. Wat je motivatie ook moge zijn, is het belangrijk, dat je er helemaal achter staat. Als je besluit om yogalessen te gaan volgen, is regelmaat belangrijk. Dat betekent, dat je de lessen een hoge prioriteit geeft. Yoga is immers een constructieve manier om je leven in positieve zin te beïnvloeden, en dat betekent, dat je consistent moet zijn in de beoefening van yoga.

Yoga is een ontdekkingsreis naar, wie je bent, en hoe je in relatie staat tot de wereld om je heen. Zoals elke reis begint ook deze reis met een eerste stap, en gaat de reis gepaard met vallen en opstaan. Hier is het belangrijk, dat je geduld kunt opbrengen. Je krijgt met yoga geen kant en klare oplossingen op een presenteerblaadje. Je krijgt wel de middelen aangereikt om met jezelf aan de slag te kunnen om zodoende de kwaliteit van leven positief te beïnvloeden.

Tegenwoordig is yoga mainstream geworden. Sommige zien het als een manier om een strak lijf te verkrijgen. Voor anderen is het een middel om van bepaalde kwalen/problemen af te komen. Yoga wordt dan als therapie gezien. Dat kan, maar bedenk, dat het dan een holistische therapie is die lichaam, adem en denken behelst.

Yoga is niet slechts een remedie maar een heel systeem van hoe te leven. Als je eenmaal de vonk hebt voelen overslaan,dan kan yoga je heel veel bieden.

 

Anne, april 2012

Eeste blog

Welkom, dit is mijn eerste blog. Ik ben van plan om wekelijks een blog over yoga of aanverwante onderwerpen te schrijven.

Deze blog gaat over de zonnegroet, Surya Namaskar, in het Sanskriet. Het is heel toepasselijk omdat wij en week geleden de klok een uur vooruit hebben gezet. De dagen zijn langer en meer zonlicht.

De zonnegroet is een van de pijlers van hatha yoga. Het is een uitgekiende serie van in totaal 12 houdingen, die elkaar complementeren en ervoor zorgen dat je geest en lichaam wakker worden. Het lichaam wordt op optimale wijze gestimuleerd: de adem, het bloedsomloop, de spijsvertering en het centrale zenuwstelsel door de voor en achterover buigingen  Het feit dat je zo niet alleen de zon begroet maar ook daarmee de dag, die voor je ligt voegt en spirituele dimensie eraan toe. Bovendien versmelten de bewegingen samen tot een vloeiend geheel, waardoor het haast meditatie in beweging wordt.

De zonnegroet kun je het beste uitvoeren ‘s ochtends vroeg op nuchtere maag en het hoeft niet langer dan 10 minuten in beslag te nemen.

Als je de discipline op kunt brengen om de zonnegroet dagelijks te doen, zul je merken, dat je soepeler wordt en je zult je fit voelen. Kortom, genoeg redenen om het te doen. Je zult er geen spijt van krijgen.

Veel succes!

Anne